Kockáról kockára – A látássérülteket segítő, magyar nyelvű LEGO® Braille Bricks oktatócsomagot mutattak be a Nyíregyházi Egyetemen

Bemutatták a magyar nyelvű LEGO® Braille Bricks oktatócsomagot a Nyíregyházi Egyetem LEGO® Education Innovation Studiójában (LEIS) rendezett szakmai programon. Az eseményt a Braille 200 éves évfordulója alkalmából a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesületével közösen szervezte a stúdió. A látássérülteknek készült kockák fejlesztésén évekig dolgoztak a szakemberek. A cél, hogy a LEGO® Braille Bricks-et a széles szakmai, gyógypedagógiai közösség is sokoldalúan használhassa. Kiemelkedő siker, hogy a speciális készlet már magyar nyelven is elérhető.

A Braille kultúra ápolása központi szerepet játszik az életemben – kezdte köszöntőjét Nemes-Nagy Tünde a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesületének elnöke. A szervezet a Braille-írás 200 éves évfordulója alkalmából a Nyíregyházi Egyetem LEGO® Education Innovation Studiójával (LEIS) közösen rendezett szakmai programot 2025. március 28-án. Az eseményen mutatták be a vakokat és gyengénlátókat segítő magyar nyelvű LEGO® Braille Bricks oktatócsomagot.

A speciális készletet a Nyíregyházi Egyetem LEIS termében mutatták be, ahol 2018-tól a régióban elsőként oktatják a LEGO® Education módszertanát. A LEIS szakmai vezetője és trénere Szabó József Mihály, a magyar nyelvű Braille-készlet létrehozásának egyik kulcsszereplője. A LEGO® kockák és a Braille története több mint húsz éve, Marie Oddoux és Marc Angelier fejlesztők találkozásával indult – mondta a szakmai vezető. „ A magyarországi fejlesztés 2021-ben kezdődött, akkor keresett meg az ötlettel Nemes-Nagy Tünde, megyei egyesületi elnök. A többéves munkában mindvégig erős személyes indíttatás is vezérelt, a stábot pedig további elismert szakemberek erősítették. Az első hazai készletet 2023-ban gyártotta le a LEGO®, akkor az Egy sima, egy fordított – Egyesület az Inklúzióért munkatársai látássérült gyermekek bevonásával kezdték el a magyar nyelvű készlet és a hozzá kapcsolódó módszertan kidolgozását, finomhangolását.

„A LEGO® helyi társadalmi szerepvállalásért felelős csoportja és a megyei egyesület hívószavára indítottuk el a pilot programot. Az induláshoz 25 készletet kaptunk és 50 látássérült gyermek, valamint három intézmény, szervezet bevonásával kezdtünk dolgozni (Gyengénlátók Általános Iskolája és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye és Kollégiuma, Vakok Iskolája, Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége). A célunk az volt, hogy ezt a sokoldalú eszközt, a nagy múltú hazai gyógypedagógiai hagyományba, a magyar nyelv sajátosságaira alakítva adaptálni tudjuk” – mondta Tóth Adrienn Anita, az Egy sima egy fordított – Egyesület az Inklúzióért tagja.

„A tapasztalataink nagyon jók, hiszen nemcsak a pedagógusok, hanem a látássérült és a tanulásban akadályozott látássérült gyerekek is szívesen használják a LEGO® Braille Bricks készletet. A kockákhoz az alsó és a felső tagozatos általános iskolások számára külön módszertani csomagot dolgoztunk ki. Az oktatási anyagot öt kurzusra bontottuk, amelyek ’blended’ formában, vagyis e-learning és jelenléti oktatás keretében elérhetők. Ezekre folyamatosan várjuk a gyógypedagógus kollégák jelentkezését. Szeretnénk egy olyan szakmai közösséget építeni, amelyben a látássérült gyerekek integrációját segítő aktív diskurzus alakulhat ki.” A szakmai közösségtől a tapasztalatok megosztását, a módszertani repertoár bővítését, a pályaelhagyók számának csökkenését is remélik – mondta az Egy sima egy fordított – Egyesület az Inklúzióért képviselője.

Hazánkban a legutóbbi népszámlálás szerint 1,4 millió 0 – 14 év kor közötti gyermek él, közülük 1020 gyengénlátó, 114 vak és 50 siketvak gyermek. A szakemberek számára azért is jelent kihívást egy aktív szakmai közösség kialakítása, mert számos, az integrációba bevont gyermek él az ország egymástól távol eső pontjain.

Cikk: Kindrusz Emese

Fotók: Váczy Norbert